La gestió col·laborativa d'espais i equipaments públics
La gestió col·laborativa d'espais i equipaments públics
Cada vegada més, la ciutadania reclama incidir en la gestió dels espais i equipaments públics. Centres cívics gestionats per entitats veïnals, teatres públics en règim de cogestió amb associacions d'espectadors, espais naturals protegits per acords de custòdia amb entitats del territori... són exemples d'espais de titularitat pública que són gestionats per part d'associacions, plataformes i col·lectius, amb més o menys grau d'autonomia de l'Administració.
Amb aquest curs, es pretén donar una visió general sobre les polítiques de participació ciutadana i, en particular, sobre la gestió amb la societat cívil organitzada d'espais i equipaments públics.
Les sessions combinaràn aspectes teòrics, les modalitats, bases jurídiques i altres aspectes clau, amb l'anàlisi crítica de casos reals, per dotar d'eines al personal de les administracions públiques.
- Conèixer la gestió col·laborativa com una estratègia emmarcada en el govern obert.
- Identificar els aspectes clau que s'han de tenir en compte per poder dissenyar, executar i avaluar la gestió col·laborativa d'un equipament o espai públic.
- Conèixer casos representatius de les experiències actuals de gestió col·laborativa a Catalunya.
- Conèixer les diferents fases en un procés de gestió col·laborativa.
Personal tècnic del món local amb funcions relacionades amb el disseny i el desenvolupament de polítiques públiques.
Dia 1. Introducció. La gestió col·laborativa, una forma de participació ciutadana i govern obert.
1.1. Noves formes de participació ciutadana i govern obert.
1.2. Què entenem per gestió col·laborativa d'espais i equipaments públics.
1.3. Gestió col·laborativa i teoria dels béns comuns.
1.4. Principals agents implicats en la gestió col·laborativa.
Dia 2. Modalitats de gestió col·laborativa.
2.1. Espais públics que poden ser objecte de gestió col·laborativa.
2.2. De la gestió directa a l'autogestió.
2.3. Models de cessió de la gestió.
2.4. Models de cogestió.
2.5. Cas pràctic.
Dia 3. Procediments i base jurídica de la gestió col·laborativa.
3.1. Condicions prèvies per a la gestió col·laborativa.
3.2. Les fases per assolir la gestió col·laborativa.
3.3. Fonaments jurídics de la gestió col·laborativa.
3.4. El balanç social com a eina de seguiment i posada en valor.
3.5. Cas pràctic.
Dia 4. La negociació i els aspectes clau d'un acord de gestió col·laborativa.
4.1. Aspectes clau de la negociació d'un acord de gestió col·laborativa.
4.2. El dia a dia de la gestió col·laborativa.
4.3. Taller pràctic: simulació d'un acord de gestió col·laborativa.
4.4. Conclusions del curs.
Xavier Sabaté i Rotès
Expert formador i consultor en Gestió Col·laborativa
Membre d'Espai TReS · Territori i Responsabilitat Social
Director acadèmic del Postgrau en Sensibilització Ambiental de IUSC-UB
Responsable: Laia I. Ferrer Cazalla
El curs combinarà les sessions síncrones de videoconferència mitjançant la plataforma zoom amb l'espai de formació en línia de l'EAPC on es posarà a disposició de l'alumnat la informació, materials i recursos del curs, així com la possibilitat de participar en un o més fòrums.
La metodologia didàctica combina exposició teòrica i exercicis pràctics al campus virtual de l'EAPC, amb l'anàlisi de casos reals. Es fomentarà l'intercanvi i la reflexió entre els participants, a partir de la seva pròpia experiència en la temàtica.
La certificació de l'activitat es farà d'acord amb le activitats lliurades i tenint en compte la participació mínima del 80%.
Total 14 hores lectives.
Compartir: