La gestió col·laborativa d'espais i equipaments públics (20299/2022-1)
La gestió col·laborativa d'espais i equipaments públics (20299/2022-1)
La Direcció General de Participació Ciutadana, Processos Electorals i Qualitat Democràtica de la Generalitat de Catalunya, té com a objectiu millorar el nostre sistema polític i dotar-lo de mitjans per afrontar els nous reptes que la societat planteja. En aquest sentit, estableix, entre altres línies estratègiques, la millora de la governança.
Amb aquest curs es pretén donar una visió general sobre les polítiques de participació ciutadana i en particular sobre la gestió amb la societat civil organitzada d'espais i equipaments públics.
Les sessions combinaran aspectes teòrics amb l'anàlisi crítica de casos pràctics reals, per dotar d'eines al personal de les administracions públiques catalanes per millorar la qualitat democràtica a Catalunya.
- Conèixer la gestió col·laborativa com una estratègia emmarcada en el govern obert.
- Identificar els aspectes clau que s'han de tenir en compte per poder dissenyar, executar i avaluar la gestió col·laborativa d'un equipament o espai públic.
- Conèixer casos representatius de les experiències actuals de gestió col·laborativa a Catalunya.
- Conèixer les diferents fases en un procés de gestió col·laborativa.
Personal tècnic del món local amb funcions relacionades amb el disseny i el desenvolupament de polítiques públiques.
Dia 1. Introducció. La gestió col·laborativa, una forma de participació ciutadana i govern obert.
1.1. Noves formes de participació ciutadana i govern obert.
1.2. Què entenem per gestió col·laborativa d'espais i equipaments públics.
1.3. Gestió col·laborativa i teoria dels béns comuns.
1.4. Principals agents implicats en la gestió col·laborativa.
1.5. Cas pràctic. El cas de Barcelona: Gestió ciutadana, Patrimoni ciutadà i programa Mans al Verd.
Dia 2. Modalitats de gestió col·laborativa.
2.1. Espais públics que poden ser objecte de gestió col·laborativa.
2.2. De la gestió directa a l'autogestió.
2.3. Models de cessió de la gestió.
2.4. Models de cogestió.
2.5. Cas pràctic. L'Ateneu Coma Cros de Salt
Dia 3. Procediments i base jurídica de la gestió col·laborativa.
3.1. Condicions prèvies per a la gestió col·laborativa.
3.2. Les fases per assolir la gestió col·laborativa.
3.3. Fonaments jurídics de la gestió col·laborativa.
3.4. El balanç social com a eina de seguiment i posada en valor.
3.5. Cas pràctic. El cas de Sant Feliu de Llobregat: model de gestió col·laborativa
Dia 4. La negociació i els aspectes clau d'un acord de gestió col·laborativa.
4.1. Aspectes clau de la negociació d'un acord de gestió col·laborativa.
4.2. El dia a dia de la gestió col·laborativa.
4.3. Taller pràctic: simulació d'un acord de gestió col·laborativa.
4.4. Conclusions del curs.
Xavier Sabaté i Rotès
Expert formador i consultor en Gestió Col·laborativa
Membre d'Espai TReS · Territori i Responsabilitat Social
Director acadèmic del Postgrau en Sensibilització Ambiental de IUSC-UB
Es convidarà a responsables tècnics de diferents ajuntaments i equipaments amb gestió col·laborativa de Catalunya per explicar les seves experiències de gestió col·laborativa.
Responsable: Laia I. Ferrer Cazalla
El curs combinarà les sessions síncrones de videoconferència mitjançant la plataforma zoom amb la realització de casos pràctics a través l'espai de formació en línia de l'EAPC.
La metodologia didàctica combina exposició teòrica i exercicis pràctics al campus virtual de l'EAPC, amb l'anàlisi de casos reals. Es fomentarà l'intercanvi i la reflexió entre els participants, a partir de la seva pròpia experiència en la temàtica.
La certificació de l'activitat es farà d'acord amb les activitats lliurades i tenint en compte la participació mínima del 80%.
Total 14 hores lectives.
Compartir: